+31 (0) 6 28 41 65 01
Nosarzorg heeft een vertrouwenspersoon voor zowel zorgverleners als voor de cliënten. De vertrouwenspersoon waarborgt de veiligheid in de zorg- en dienstverlening binnen NosarZorg.
Wat doet de vertrouwenspersoon van NosarZorg:
Een vertrouwenspersoon speelt een belangrijke rol in het beleid ongewenste omgangsvormen binnen onze organisatie. Ongewenst gedrag is er natuurlijk in verschillende gradaties en in sommige gevallen grensoverschrijdend. Met een vertrouwenspersoon kan een medewerker /client, vertrouwelijke zaken bespreken. De vertrouwenspersoon biedt een luisterend oor en kijkt naar oplossingsmogelijkheden. Het gaat voornamelijk om de eerste opvang, waarna tussen de medewerker/client en de vertrouwenspersoon overlegd wordt wat de vervolgstappen zullen zijn.
Er hoeft niet altijd iets concreets gedaan te worden met de melding. De medewerker in kwestie kan bijvoorbeeld ook enkel zijn/haar hart willen luchten. De vertrouwenspersoon van NosarZorg is tevens een mediator. Als het probleem zelf op te lossen is, begeleidt de vertrouwenspersoon hier ook bij. De oplossing is volledig afhankelijk van wat de melder wil, tenzij het gaat om strafbare feiten. Dan moet de vertrouwenspersoon melding maken bij politie of justitie. De rol van een vertrouwenspersoon in voornamelijk het begeleiden van medewerkers met hun melding. De melder houdt zelf de regie in handen en de vertrouwenspersoon weegt samen met de melder de opties af.
Binnen de rol van een vertrouwenspersoon wordt onderscheid gemaakt tussen twee vormen van ongewenst gedrag: ongewenste omgangsvormen en niet integer handelen. Ook gaat over (seksuele) intimidatie, pesten, agressie en geweld en discriminatie. NIH zijn zaken als Integriteitsschendingen (machtsmisbruik, corruptie, diefstal) en maatschappelijke misstanden (aantasting van het milieu)
DE ROL VAN EEN VERTROUWENSPERSOON:
Een van de belangrijkste taken van een vertrouwenspersoon beschreven we net al even. De vertrouwenspersoon vangt de medewerker en of de client op en dient als het eerste aanspreekpunt. Er wordt geluisterd naar het verhaal van de medewerker/client, waarna er samen wordt gekeken naar een oplossing en eventuele vervolgstappen. Tevens aan wie zorgverleners en clienten vertrouwelijke zaken kwijt kunnen; ongewenste omgangsvormen, persoonlijke problemen en/of vragen, problemen of onzekerheden die men niet altijd met de directie wil of kan delen. De vertrouwenspersoon kan een luisterend oor bieden, maar kan ook waardevolle tips geven over hoe de zorgverlener/client kan omgaan met de aangegeven problemen.
In het geval van seksuele intimidatie kan de vertrouwenspersoon, met toestemming van het slachtoffer, de informatie doorspelen aan de directie van NosarZorg. De directie is op basis van de Kwaliteitswet zorginstellingen verplicht de intimidatie te bestrijden en hanteert hierbij de protocol van NosarZorg.
De vertrouwenspersoon vergadert 1x per jaar met de directie van Nosarzorg. Het doel van deze vergadering is verbetering van het werkgeverschap en de kwaliteit van dienstverlening. De vertrouwenspersoon maakt voorafgaand aan de vergadering met de directie een geanonimiseerd rapport van haar bevindingen. De uitkomsten van de vergaderingen en het rapport dienen als input voor het kwaliteitsbeleid van NosarZorg
U kunt de vertrouwenspersoon bereiken via e-mail: vertrouwenspersoon@nosarzorg.nl
WhatsApp us